Stressaantuneesta löysäilijästä oman elämän johtajaksi

Minulle itsekuri on asia, joka ohjaa minun elämääni suurilta osin. Minun on helpompi saada asioita aikaiseksi, kun olen aikatauluttanut ne etukäteen. Minulla ei kuitenkaan aina ole ollut hyvä itsekuri, vaan olen oppinut itsekuria vasta viimeisimpien muutaman vuoden aikana. Ennen tätä en oikein saanut mitään aikaiseksi ja minulla oli jatkuvasti huono omatunto siitä. Tämän vuoksi alun perin opettelin itseni johtamista ja siihen liittyviä asioita, kuten ajanhallintaa. Vaikka sopeudun helposti erilaisiin tilanteisiin, niin vastapainona myös reagoin vahvasti niihin niin emotionaalisesti kuin fyysisestikin. Erityisesti tämän takia arkeani helpottaa suunnitelmat sekä niissä pysyminen. Itsekuri onkin opettanut minulle sen, että vaikka tietyssä hetkessä jokin asia tuntuisi ylitsepääsemättömän vaikealta aloittaa ja laiskottelu houkuttelee, loppuen lopuksi paras olo tulee, kun jaksaa ottaa itseä niskasta kiinni. Silloin yleensä myös jää aikaa laiskottelulle – ja vielä ilman huonoa omaa tuntoa.

Uskomukset mahdollisuuksien rajoittajana

Koen tuntevani itseni melko hyvin, sillä pidän vapaa-aikana itseni tutkiskelusta ja psykologian lukemisesta. Minulla on vahvat mielikuvat siitä, kuka olen ja mihin pystyn. Kuitenkin välillä saattaa unohtaa jo oppimat faktat ja ajattelutavat. Tutkiessani kurssin ensimmäisten viikkojen materiaaleja minulle tulikin ahaa-elämys, kun katsoin uskomuksia käsitteleviä materiaaleja. Vaikka olenkin lukenut uskomusten muodostumisesta aiemmin, aloin taas uudestaan aktiivisesti pohtimaan, mistä minun nykyiset uskomukseni itsestäni ovat peräisin ja koin syvällisiä oivalluksia. On tärkeää pysähtyä miettimään, onko uskomuksilla oikeasti totuuden perää vaiko ei. Usein vain oletamme uskomuksemme faktoiksi, sillä emme tajua kyseenalaistaa niitä. (Pirilä 8.7.2017.)

Mitä odotan opintojaksolta?

Kurssilta odotan erityisesti uusia käytännönoppeja itseni johtamiseen. Esimerkiksi coaching työelämässä on minulle vieras käsite, jota haluaisin oppia hyödyntämään. Lisäksi henkilökohtainen tavoitteeni on oppia aktiiviseksi kuuntelijaksi. Helposti nykypäivänä tekee useaa asiaa kerralla, mutta kun haluaa kuunnella ja sisäistää kuulemansa, pitäisi malttaa keskittyä 100 % puhujaan. Varsinkin etäopetus on vaikuttanut keskittymiseeni luennoilla valtavasti, melkein aina puuhailen jotain muuta samalla, kun kuuntelen luentoa. Olen myös huomannut, etten tällöin sisäistä oppimiani asioita niin hyvin, kun olisin voinut. 

#Itsensäjohtaminen #Uskomukset #Ajanhallinta #Itsekuri #Oppiminen

Lähde:

Pirilä, H. 8.7.2017. Uskomukset - mitä uskot itsestäsi? Mentaalivalmennus YouTube -video https://www.youtube.com/watch?v=VAloCRZh8Ns 


Kommentit

  1. Itsellä on kanssasi samanlaisia tavoitteita kurssin suhteen, myös itselle coaching työelämässä on ollut vierasta ja haluan oppia siitä lisää. Tämän päivän harjoitus Teamsissa antoi ainakin itselle paljon ja oli mielenkiintoista harjoitella coachingia eri roolien kautta. Myös itselläni on ollut haasteita kuuntelemisen ja täysipainoisen keskittymisen kanssa ja etäopiskeluaikana tämä on entisestään korostunut. On niin helppo sortua selaamaan puhelinta samalla kun pitäisi kuunnella ja äkkiä huomaakin, että on täysin pihalla siitä, mistä aiheesta puhutaan..

    VastaaPoista
  2. Itsekin pitäisin paremmin orientoitua tehtävien pariin. Enemmän kuin tuttu tunne, että laiskottelu huhuilee korvan vieressä ja tehtävät tuntuvat ylitsepääsemättömän haastavilta, vaikka totuus olisikin täysin muuta. Itsekin tulee harrastettua sisäisten uskomusten tutkimista ja kun kokee oivalluksen tai ahaa elämyksen omista vaikkapa sisäisistä esteistä on se usein myös voimaannuttava tunne.

    VastaaPoista

  3. Kirjoituksesi herätti mielenkiintoni, sillä pystyn samaistumaan otsikkoon erittäin hyvin. Minulla on ennen ollut vaikeuksia itsekurin kanssa ja helposti esimerkiksi puhelimen selailu mennyt tehtävien edelle. Nykyään itsekurini on paljon parempi.

    Olen itsekin katsonut Mentaalivalmennuksien videoita ja käytin itseasiassa juuri kyseistä videota lähteenä omassa tekstissänikin. Videot ovat hyviä ja pysäyttävät miettimään asioita mitä ei ehkä joka päivä tule mietittyä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit