2. Mitä sinulta odotetaan tulevaisuuden HR-ammattilaisena?

Viime postauksessa käsittelin tulevaisuuden HR-työtä teknologisesta näkökulmasta. Tässä postauksessa aion syventyä inhimillisiin ominaisuuksiin ja odotuksiin, mitä lähitulevaisuuden HR-ammattilaiselta vaaditaan. Aasinsiltana postausten välillä voidaan siteerata Hankenin kauppakorkeakoulun markkinoinnin emeritusprofessori Christian Grönroosia: ”Kaikista teknologioistaan huolimatta yritys on vain juuri niin hyvä kuin sen työntekijätkin ovat” (Sympa 2020).

Sympan vuonna 2020 julkaisemassa HR:n trendit 2020 – oppaasi henkilöstöhallinnon tuleviin trendeihin -oppaassa mainitaan yhdeksi tärkeimmäksi trendiksi positiivisen työntekijäkokemuksen luominen ja sen vaikutus työhön sitoutumiseen (Sympa 2020). Työntekijöitä on pitkään pidetty vain resursseina. Nykyään kuitenkin esimerkiksi Suomessa ollaan murroksessa asian suhteen, sillä pelkkä raha ei enää motivoi työssä käyntiin. Tämän vuoksi joudutaan entistä eniten pohtimaan, mikä sitouttaa ihmisiä työhön. 

Kuva 1. Työhön sitouttaminen (Bing s.a.)

Työhön sitouttaminen

Kirsi Pihan teoksessa Konflikti päivässä pureudutaan monipuolisesti asioihin, jotka sitouttavat ihmisiä työhön. Teoksessa nostetaan esiin esimerkiksi konfliktien, sisäisen motivaation ja jatkuvan palautteen antamisen tärkeys. (Piha 2017). Esimerkiksi palkka, joka on aiemmin motivoinut ihmisiä työskentelemään, on ulkoinen motivaattori. Ulkoisen motivaation ongelma on, että asian tekeminen on väline toisen päämäärän saavuttamiseksi, joka tekee siitä pakonomaista eikä innostavaa (Martela, Jarenko & Järvilehto 2015.) Nykyään esimerkiksi Suomessa, jossa elannon saaminen ei ole kiinni työstä saatavasta palkasta, täytyy työn olla itsessään miellyttävää, jolloin se aiheuttaa sisäistä motivaatiota.

Kuva 2. Positiivisia adjektiiveja (Bing s.a.)

HR:n tehtävä positiivisen työntekijäkokemuksen luojana

HR:n rooli positiivisen työntekijäkokemuksen luojana on varmistaa, että esimerkiksi kaikki käytännönasiat, kuten perehdytys ja työterveys toimivat vaivatta. Lyhentyneestä keskittymiskyvystä seurannut jatkuva yhteydenpidon, kehittymisen ja palautteen olettaminen ja toivominen on myös asia, mihin HR pystyy vaikuttamaan. Positiivisen työntekijäkokemuksen varmistamisessa HR:n tärkein rooli onkin olla joustava, muutosvalmis ja läsnä oleva. Välttämätöntä on myös unohtaa vanhentunut käsitys työntekijästä pelkkänä resurssina ja ymmärtää työntekijöiden olevan osaavia yksilöitä, joita ilman yritys ei kehittyisi. 


Lähteet:

Martela, F. Jarenko, K. & Järvilehto, L. 2015. Draivi : voiko sisäistä motivaatiota johtaa?. s. 23–27. Talentum. Suomi. E-kirja. Luettu 22.4.2022

Piha, K. 2017. Konflikti päivässä. Alma Talent. Suomi. E-kirja. Luettu 22.4.2022

Sympa 2020. HR:N TRENDIT 2020 – OPPAASI HENKILÖSTÖHALLINNON TULEVIIN TRENDEIHIN. Luettavissa: https://www.sympa.com/fi/kirjasto/ebookit-ja-oppaat/tarkeimmat-hr-trendit-2020. Luettu 22.4.2022.


Kommentit

  1. Mielenkiintoista luettavaa! On tosiaan totta, että monet etsivät nykyisin työlleen jonkinlaista merkitystä ja pelkkä palkka ei toimi enää motivaattorina. On siis myös hyvin tärkeää, että HR-työntekijä osaa luoda oikeainlaisen työilmapiirin työpaikalleen. Hyvä blogiteksti!

    VastaaPoista
  2. Moikka!

    Mielenkiintoinen näkökulma HR:n tulevaisuuteen. Sitouttaminen onkin yksi HR:n tärkeimmistä tehtävistä. Raha ei olekaan suurin motivaattori ja ihmiset tarvitsevat merkityksellisempää työtä ja terveitä työyhteisöjä. Organisaatiot alkavat pikkuhiljaa huomaamaan henkilöstön tärkeyden ja alkaa oikeasti panostamaan työhyvinvointiin ja esimerkiksi palkitsemiseen sekä rahallisin että ei-rahallisin keinoin. Työntekijät ovatkin organisaation tärkein resurssi ja tosiaan yrityksen menestyminen on henkilöstöstä kiinni, mikä vaatii myös HR-osaamiseen satsaamista.

    VastaaPoista
  3. Erityisesti pidin siitä miten olit muotoillut palkan merkityksen vähentymisen nykyaikana. Palkka on ulkoinen motivaattori ja tosiaan vaikuttaa vain tiettyyn pisteeseen asti. Olen ollut itsekin sellaisessa tilanteessa, jossa palkkaani olisi nostettu huimasti jos vain olisin vielä jäänyt työpaikkaan, mutta silloinkin työn muut sisäiset tekijät vaikuttivat enemmän päätökseeni kuin tarjottu palkka. Työn pitää antaa ihmislle muutakin kuin palkan, jotta yritykset saavat sitoutuneita työntekijöitä.
    -Kaisa Jokela

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit